Napisane przez  Wioletta Rejmak
22
Sty
2014

Warunki prawidłowego rozwoju mowy dziecka

Wpływ na to, jak mówi nasze dziecko mają różnorodne czynniki, często takie, na które rodzice nie zwracają uwagi, a nawet nie wiążą ich z mówieniem, np. :

  • wszelkie powikłania w czasie ciąży i w okresie okołoporodowym uszkadzające centralny układ nerwowy, niedotlenienia, przykurcze mięśni twarzy i poszczególnych narządów służących do mówienia: języka, warg, żuchwy, krtani, zaburzenia receptorów czuciowych
  • rozwój ruchowy dziecka - to, czy potrafi ło samodzielnie trzymać butelkę, raczkować
  • posługiwanie się ubogim słownictwem przez osoby, które otaczają dziecko
  • silne sytuacje stresowe, życiowe (np. strata bliskiej osoby)
  • przewlekłe infekcje, katary, alergie osłabiające lub uszkadzające słuch
  • zaburzenia słuchu fonematycznego (dziecko nie potrafi odróżnić słyszanych słów, typu: szafa-safa, tom-dom, kos-kosz, bąk-pąk, góra-kura)
  • budowa narządów artykulacyjnych: zbyt duży język; obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe; wady zgryzu, spowodowane często zbyt długim ssaniem smoczka, jedzeniem papkowatych potraw, długotrwałe ssanie palca; ubytki w uzębieniu spowodowane wypadaniem zębów mlecznych; znaczne skrzywienie przegrody nosowej; przerost trzeciego migdała (dziecko ma stale otwarte usta, ślini się, oddycha przez nie, mówi „przez nos”).

W wymienionych przypadkach niezbędna jest pomoc specjalisty - laryngologa, audiologa, logopedy. Jednak najczęściej przyczyną powstawania wad wymowy u dzieci jest niedostateczna sprawność narządów artykulacyjnych, przede wszystkim języka, warg, policzków, żuchwy , podniebienia miękkiego oraz koordynacja tych ruchów z oddechem.

Dzieci, których narządy mowy nie są odpowiednio sprawne często zastępują głoski trudne do wymówienia łatwiejszymi (np. r- l, sz-s), ponieważ nie potrafią wykonywać precyzyjnie pewnych ruchów artykulacyjnych, dających w efekcie głoskę. Dlatego, gdy nie występują czynniki chorobowe, poprzez proste ćwiczenia, sami możemy usprawnić narządy, których używamy do mówienia. Warto pamiętać, że ćwiczenia te nie powinny trwać dłużej niż 5 minut w przypadku dzieci młodszych i ok. 10 -15 minut u starszych przedszkolaków. Należy też je systematycznie powtarzać - najlepiej codziennie.

Przykładowe ćwiczenia:

Ćwiczenia usprawniające wargi:

  • nadymamy policzki (robimy „balonik”), jak każdy balonik, ten także może pęknąć (naciskamy palcami na policzki)
  • nabieramy powietrza w jeden policzek i przepychamy do drugiego i z powrotem
  • ściągamy wargi w ryjek, wysuwamy je do przodu
  • cmokamy
  • wciągamy wargi w głąb jamy ustnej - parskamy wargami (jak koniki)
  • rozciągamy szeroko wargi w uśmiechu (nie pokazujemy zębów)
  • rozciągamy szeroko wargi w uśmiechu (pokazujemy zęby)
  • otwieramy i zamykamy wargi ściągnięte w ryjek
  • szeroko otwieramy i zamykamy usta (tak, jak byśmy chcieli powiedzieć głoski u oraz e)
  • układamy dolną wargę na górnej i górną na dolnej
  • zasłaniamy dolną wargą dolne zęby, a górną - górne zęby
  • wymawiamy samogłoski i – u
  • naśladujemy ssanie cukierka
  • oblizujemy się, jak kotek po wypiciu mleka lub niedźwiedź po zjedzeniu miodu (można posmarować wargi np. kremem czekoladowym, miodem lub dżemem).

Ćwiczenia usprawniające język:

  • wysuwamy wąski język jak najdalej przed siebie
  • naprzemiennie wysuwamy i chowamy język
  • wyciągamy język w stronę nosa
  • wyciągamy język na brodę
  • kierujemy język w stronę najpierw prawego później lewego kącika ust
  • oblizujemy językiem wargę dolną, górną („wycieraczki”)
  • oblizujemy wargi ruchem okrężnym
  • liczymy językiem zęby na górze i na dole
  • oblizujemy zęby ruchem okrężnym
  • stukamy czubkiem języka o podniebienie („wbijamy gwoździe”)
  • poruszamy językiem w górę i w dół przy szeroko otwartej buzi
  • rysujemy językiem kółeczka w szeroko otwartej buzi
  • mlaskamy
  • wypychamy językiem policzki
  • próbujemy zrobić z języka „rurkę”.

Ćwiczenia oddechowe:

  • wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami
  • chłodzimy gorącą zupę - dmuchamy ciągłym strumieniem
  • dmuchamy bańki mydlane - chuchanie na zmarznięte ręce
  • wypuszczamy powietrze z balonika - długie sss
  • naśladowanie sapania lokomotywy (pach pach, pf, pf, pf ).

(Na podstawie książki G. Demel „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”).

(0 głosów)